Magistrála se zúží
21. ledna 2009 Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha zpravy.idnes.cz
Je rozhodnuto: Legerova ulice přijde o jeden jízdní pruh. Auta zahltí okolní čtvrti
Praha – Legerovu ulici na Vinohradech zná každý Pražan, buď tu stál v zácpě jako řidič, nebo se tu dusil zplodinami z výfuků aut jako chodec. A tuto ulici, jež je jednou z nejdůležitějších dopravních tepen v metropoli, čekají velmi brzy razantní úpravy. Ulice bude zúžena.
Včera se na tom shodli představitelé radnice Prahy 2 a zástupci Technické správy komunikací. „Předpokládáme, že v březnu by mělo k zúžení dojít,“ řekl po schůzce místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek.
Legerova ulice, která je součástí magistrály, po níž každý den projede 91 tisíc aut, již nebude mít čtyři jízdní pruhy jako dosud, ale pouze tři. Pravý pruh přestane existovat.
Od zbytku vozovky jej oddělí betonové zátarasy, aby do něj motoristé nevjížděli. Jen kvůli této betonové zídce se termín uzavření určil až na březen. Podle čerstvého rozhodnutí dopravního výboru pražského zastupitelstva by totiž silničáři mohli pruh uzavřít hned.
„Pořízení nových betonových zábran by bylo příliš finančně nákladné, proto se rozeberou starší zábrany někde jinde, kde již nejsou potřeba,“ vysvětlil Vondrášek. Zídka pak povede od Nuselského mostu až těsně před křižovatku s Rumunskou ulicí, kde vznikne odbočovací pruh.
Potíže čekají Nusle i Vršovice Co zásah do rušné silnice bude znamenat pro pražské řidiče a obyvatele okolních čtvrtí? Rozhodně se uleví lidem žijícím v domech přímo v Legerově ulici, která se dlouhodobě drží na prvních příčkách v nelichotivé hitparádě nejšpinavějších a nejrušnějších míst v celém Česku.
Na druhou stranu se dá očekávat, že auta, která se sem nyní nevejdou, zahltí ulice sousedních Nuslí a Pankráce. „Samozřejmě budou větší kolony na Nuselském mostě a v ulici 5. května. Fronty aut povedou řadu řidičů k hledání nových objízdných tras, což způsobí zácpy v dalších čtvrtích,“ míní děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Potíže musí podle něj očekávat zejména lidé v Podolí, Nuslích a v dolní části Vinohrad, ale více aut jistě zaznamenají i dál – v Michli, Vršovicích a Krči. „Zúžení magistrály je přinejmenším diskutabilní rozhodnutí,“ uzavírá Moos.
Pokračování na str. C2
Magistrála přijde o jeden pruh
Pokračování ze str. C1
Že méně pruhů na magistrále způsobí nesnesitelné problémy v širokém okolí, dokazuje i včerejší havárie plynu v Sokolské ulici před náměstím I. P. Pavlova, jež je rovnoběžná s Legerovou ulicí a jezdí po ní auta ve směru od Holešovic na Pankrác.
Plynaři totiž obsadili jeden pruh těsně před náměstím, což způsobilo totální kolaps dopravy až v Holešovicích a Libni.
Dopravní zpravodajové ráno hlásili kolony od I. P. Pavlova až k nemocnici na Bulovce, což je úsek dlouhý přes osm kilometrů. Kolaps dopravy těsně po uzavření jednoho ze čtyř pruhů magistrály zaznamenaly i ulice, jež na Sokolskou navazují – Ječná, Anglická a další.
Radnice dvojky proti nevoli řidičů argumentuje tím, že než se auta do Legerovy ulice dostanou, jedou stejně jen ve dvou pruzích. Třetí pruh přibude na Nuselském mostě a čtvrtý až na Vinohradech, a tak by zúžení výrazné problémy způsobit nemělo. Podle odhadů se však „škrtnutím“ jízdního pruhu na Vinohradech prodlouží kolona na Pankráci zhruba o stovku aut.
O zklidnění provozu na Vinohradech usilovala tamní radnice řadu let, ale vždycky narazila na odmítavé stanovisko magistrátu. Nyní se přístup hlavního města změnil a Praha 2 může slavit.
„Výbor dopravy zastupitelstva se zúžením Legerovy minulý týden souhlasil na zkušební období zhruba půl roku,“ řekl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Úřad Prahy 2 toužil i po novém semaforu na křižovatce Legerova -Wenzigova, což neprosadil. Magistrála se má definitivně zklidnit až po zprovoznění vnitřního silničního okruhu v roce 2011, jehož část se nyní staví pod Letnou.
Nová dálnice, jež spojí Krč s Libní, totiž odvede z centra Prahy přes 20 tisíc aut.
Poté město plánuje zúžit ulici dokonce pouze na dva jízdní pruhy. Také se převede silnice, jež nyní vede pod budovou Národního Muzea na Václavském náměstí do tunelu za muzeem.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha
Autor:
- PETR ŠVEC, MAGDA HETTNEROVÁ