„Past“ na řidiče rychle skončila

„Past“ na řidiče rychle skončila

20. ledna 2009 Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha

Strážníci už neměří rychlost na Jižní spojce mezi Braníkem a Spořilovem, nedokáží se vypořádat s novým zákonem

Krč – Jižní spojka – deset kilometrů dlouhá dálnice spojující Barrandovský most se Štěrboholskou radiálou – je pod tak pečlivým dohledem radarů jako žádná jiná silnice v metropoli. V délce pěti kilometrů, což je polovina této silnice, tu strážníci měří průměrnou rychlost projíždějících aut. Od Braníka až po Spořilov zde museli řidiči sundat nohu z plynu, pokud se chtěli vyhnout pokutě.

Jenže to už teď neplatí. Radary jsou sice stále zapnuté, ale městská policie už hříšníky s ručičkou tachometru nad povolený limit nepovolává. Můžete jet mezi Braníkema Spořilovem klidně sto dvacet, do kamery ukázat třeba i dlouhý nos, ale pokuty se obávat nemusíte.

Policie bez značky nemá šanci Jak je to možné? Pětikilometrový úsek sledují tři dvojice radarů, které musí být od Nového roku podle novely silničního zákona označené cedulí. A v tom je ta potíž. Strážníci si totiž nevědí rady, jak označit prostřední dvojici radarů, aby splnili zákonem dané podmínky.

Cedule jsou tedy jen u prvního a posledního úseku a prostřední označený není. „Zrušený je prostřední ze tří po sobě jdoucích úseků. Proč? Z logického hlediska – technicky ho nemůžeme označit,“ krčí rameny Vilma Častová z městské policie.

Řidičům tak stačí zpomalit jen v Braníku na dvousetmetrovém úseku a pak až u Spořilova na kilometr dlouhém úseku.

Že se díky znění nového zákona postihu neobávají, potvrzují sami řidiči. „Na konci prvního úseku je značka,konec měření‘. Nikdo se přece nedostaví k předvolání poté, co mu změřili rychlost za touto značkou. A pokud bych tam byl předvolán, poslal bych policii fakturu za ušlý zisk díky ztrátě času,“ uvažuje v dopise zaslaném redakci MF DNES čtenář Tomáš Vaněk.

„Měření v celém úseku by bylo v rozporu se zákonem. Na městskou policii nevyzráli řidiči, ale legislativa,“ přidává se další čtenář Jan Rančák. Strážníci tak přišli o jednu z mála fint, která jim sloužila k trestání pirátů silnic.

Třetina řidičů tu jezdí rychleji, i když je měří radar O prostředním úseku totiž řidiči často nevěděli, což dokazují statistiky. Loni v prosinci jím projelo bez starostí o polohu ručičky na tachometru 85 tisíc řidičů. To je každý třetí. Na Spořilově přitom ve stejném měsíci nedbal předepsané rychlosti jen každý pětatřicátý motorista a v Braníku dokonce jen každý dvoustý. Vrásky na čele mají nyní strážníci hlavně proto, že prostřední úsek je vůbec nejdelší a nejnebezpečnější. Měří přes tři a půl kilometru a jsou na něm čtyři sjezdy a nájezdy, kde je dodržování předepsané rychlosti mnohem důležitější než na silnici bez křižovatek.

Pokračování na str. C2

„Past“ na řidiče skončila, strážníky zradil zákon

Pokračování ze str. C1

Je zde i křižovatka s brněnskou dálnicí, kde se pravidelně tvoří kolony a vysoká rychlost může snadno způsobit řetězovou nehodu.

Úsek Jižní spojky mezi Braníkema Spořilovem byl vůbec nejdelším měřeným úsekem v metropoli a městští policisté zde každý měsíc nachytali vůbec nejvíc hříšníků.

Minulý měsíc zde zhruba čtyři tisíce motoristů překročilo nejvyšší povolenou rychlost o 25 kilometrů v hodině, ale výjimkou nebylo ani pětačtyřicet kilometrů nad limit.

Dohled radarů nad touto ulicí bezesporu plnil svou funkci. Přestože třetina řidičů tady rychlost nedodržovala, průměrná naměřená rychlost všech projíždějících aut se zde pohybovala kolem 75 kilometrů za hodinu. Předepsaná je zde osmdesátka.

Měří se dál na 16 místech Strážníci se nyní hodlají zaměřit na zbylých šestnáct úseků, kde mají nainstalované radary. Tato místa jsou od 1. ledna označena velkými cedulemi, jež řidiče na radary upozorňují. Někde byly značky již vloni. „Nejde nám o to, nachytat rychle jedoucí řidiče, ale o to, aby se zde jezdilo podle předpisů,“ podotkl při spouštění radarů náměstek primátora Rudolf Blažek.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha

Autor:

  • PETR ŠVEC

Zanechat komentář