Tunel spojí Balabenku s Bulovkou
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha 24. března 2009
Libeň – Křižovatka U Kříže v Libni je dnes jednou z těch méně nápadných. Sjíždějí se tu řidiči aut jedoucí z Proseku, od Vysočan, z Troje či od Kobylis, ale často jen ve snaze objet ucpaný hlavní tah procházející ulicí V Holešovičkách.
Libeň, kterou protíná vlastně jen jediná kapacitnější silnice – estakáda od Spojovací přes Balabenku směrem na Pelc-Tyrolku – je tak často uvězněná v kolonách aut, kterých tudy projede denně k padesáti tisícům. Aby auta Libeň nedusila, plánuje se zde výstavba nové silnice zvané Libeňská spojka a zmiňovaná křižovatka U Kříže v plánech projektantů hraje důležitou roli. Silnice by měla spojit Balabenku s lokalitou Vychovatelna a její převážná část by měla být pod zemí.
Na křižovatce se plánuje velký kruhový objezd. Ten překlene most, z něhož budou auta sjíždět rovnou do tunelu.
Spojka ochrání Libeň před vychytralými řidiči Proč vlastně stavět čtyřproudovou silnici a tunel zrovna v této části hlavního města? Vysvětlení je netradiční, ale jasné: kvůli vychytralosti pražských motoristů.
V současné době staví město vnitřní silniční okruh mezi Malovanou a Pelc-Tyrolkou.
Dálnice tu povede pod zemí a auta tím pohodlně objedou celé Dejvice a Holešovice, aniž by obtěžovala tamní obyvatele. Jenže se vynoří v Pel-Tyrolce u mostu Barikádníků. Většina z nich by měla dále pokračovat ulicí V Holešovičkách směrem na Prosek a Letňany.
To se bude psát konec roku 2011. Silniční okruh zde bude končit provizorně a dál by měla stavba pokračovat právě směrem do Libně do těsného sousedství křižovatky U Kříže. Okruh se kolem ní stočí na již stojící estakádu na Balabence, aby se těsně za ní zanořil do tunelu. Auta pak vyjedou na Jarově a později se napojí na Jižní spojku u lanového mostu ve Strašnicích.
Projektanti dopravních staveb se však obávají, že by si motoristé v cestě mezi Jarovem a Prosekem zkracovali cestu přes Zenklovu ulici v Libni. Právě proto se musí postavit spojka mezi okruhem a takzvanou Proseckou radiálou, která je dnes známá jako ulice V Holešovičkách. Koneckonců stejný důvod vedl projektanty už před mnoha lety k vystavění Spořilovské spojky – dálniční propojky mezi Jižní spojkou a brněnskou dálnicí na Spořilově.
Jakmile bude Libeňská spojka postavena, nastoupí dělníci do ulic Zenklova a Vosmíkových a začnou je přestavovat tak, aby odtud vyhnali auta motoristů, kteří v této lokalitě nebydlí. Nová silnice uleví právě ulici Vosmíkových, která je dnes rušným tahem. Ta by se měla změnit v klidnou městskou ulici s alejí stromů. Provoz opadne i v Zenklově ulici, která se zúží a budou v ní dominovat tramvaje.
Výstavba pomůže odblokovat stavební uzávěru „Na Libeňskou spojku netrpělivě čekáme. Kvůli plánované výstavbě zde máme stavební uzávěry, které hyzdí vzhled Prahy 8, navíc se tato část nemůže rozvíjet,“ uvádí starosta Prahy 8 Josef Nosek. Tím připomněl polorozpadlé domy kolem křižovatky U Kříže, nedaleké vrakoviště a nevyužité pozemky v okolí.
Novou podobu by díky silnici mělo získat i náměstí Na Stráži nedaleko areálu nemocnice na Bulovce. To by měl obkroužit kruhový objezd a po jeho obvodu vyrůst několik domů včetně místního společenskoobchodního centra.
Dnes je za Balabenkou jen nedokončený most S Libeňskou spojkou se počítá již dlouhá léta, což dokazuje nedokončený most na estakádě za Balabenkou. Právě po tomto mostě, až bude dostavěný, budou auta jezdit dále směrem na Kobylisy.
V plánech projektantů je silnice již od roku 1974, ale tehdy se ještě počítalo s tím, že nepovede pod povrchem, ale bude kopírovat Zenklovu ulici. Jenže dálnice na povrchu by čtvrť rozdělila. „Navíc by byly nutné poměrně rozsáhlé demolice zástavby podél Zenklovy ulice. Část těchto demolic již byla provedena v průběhu 80. let,“ vysvětluje Pavel Šourek z projekční kanceláře Satra. Od roku 1999 se již počítá s tunelem.
Silnice by se měla začít stavět spolu s libeňským úsekem městského okruhu. Zatím se hovoří o letech 2013 až 2015.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha
Autor:
* PETR ŠVEC