Jak levně a rychle ztišit magistrálu?
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha 10. března 2009
LIDÉ V. DOPRAVA Hluk podél Severojižní magistrály přinutil místní obyvatele, aby se obrátili na soud. Před rokem vyhráli, jenže s frekventovanou silnicí se nic nestalo. Od 14. března se zúží aspoň Legerova ulice, to ale lidem za Nuselským mostem nepomůže. Právě naopak.
Praha – Končila šedesátá léta a pod okny domu v ulici 5. května, kam se nastěhoval Zdeněk Synáč, řádili jen fotbalisté a zahrádkáři. Odhadem tu vyloudili hluk do 30 decibelů.
O pár let později zprovoznili socialističtí inženýři Synáčovi za okny magistrálu. Aut po ní ještě nejezdilo tolik – i tak už ruch určitě překonal 50 decibelovou hranici.
Dnes žije rodina Synáčova u frekventované silnice dvaačtyřicátým rokem. Okolo domu zatím vyrostly kancelářské budovy a obchodní centra s parkovišti a Synáčovi mohou zapomenout, že vůbec mají okna.
Ztlumit téměř na polovic Po magistrále totiž projede denně kolem 97 tisíc aut, která do jejich protihlukových skel buší ve dne silou 70 a v noci 60 decibelů.
„Museli jsme to dát k soudu, protože se s námi z magistrátu po celou dobu nikdo nebavil. Teď usilujeme o jediné – aby město magistrálu ztišilo tak, jak mu to přikázal soudní verdikt z loňského roku,“ má jasno Zdeněk Synáč, který loni na konci ledna spolu s další tisícovkou obyvatel Michle jásal, když Městský soud Praze stroze nakázal: Omezte do roka hluk v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 po desáté hodině večer.
Limit magistrátu vyprší 14. března.
„Jenže za celý ten rok se nestalo vůbec nic!“ je popuzen Synáč.
Takovou výtku si nechce město nechat líbit. Prý se snažilo, ale sami starousedlíci jejich úsilí sabotovali.
„Zpracovali jsme projekt protihlukových stěn a na tuto investici bylo vydáno stavební povolení. Nestaví se proto, že se občanské iniciativy proti stavebnímu povolení odvolaly. Jsou to ony, kdo řešení blokuje,“ brání radnici její mluvčí JiříWolf. Jenže Synáč, který v ulici 5. května bydlí v osmém patře, namítá, že tak vysoko stěny nepomohou. „Principy fyziky jsou jasné – zvuk se šíří všemi směry,“ nadhodí Synáč.
Že jsou fyzikální zákony neúprosné, uznává i Rudolf Cholava, který tvoří v brněnském Centru dopravního výzkumu hlukové mapy i protihluková opatření.
„Ideální je částečně odklonit dopravu. Když klesne provoz na polovic, sníží se hluk o 3 decibely, když se sníží o 90 procent, je pokles o 10 decibelů,“ vysvětluje Cholava.
Jenže to nejde ze dne na den. Primátor Pavel Bém a jeho radní se taky dlouhá léta zaklínají městským a pražským okruhem, který by měl z centra odvést zbytečný provoz.
Zatím je třeba zklidnit silnici, jež protíná Prahu od severu k jihu, něčím rychlejším a lacinějším.
Cholava se přiklání k protihlukovým stěnám, ovšem sofistikovanějším – totiž lomeným a zaobleným.
„Jsou účinné a zabránily by šíření zvuku do vyšších pater,“ chválí zábrany, jaké už teď fungují třeba v Řepích, kde auta jezdí téměř uzavřena v tunelu z tvrzeného skla.
„Jen ať platí pokutu!“ Jenže i to je údajně pro Prahu příliš drahé. Přitom speciální okna zdejším lidem nepomohla a nízkohlučné povrchy silnic se sem nehodí.
„Protože se s námi nikdo nebaví, znovu jsme se obrátili na soud. Jen ať Praha platí citelné pokuty!“ přeje si zoufale Zdeněk Synáč.
I když se totiž Praha proti příkrému rozsudku dovolala, musí se s verdiktem městského soudu vypořádat. Jinak bude platit až stotisícové pokuty. A dojít může i na nejhorší – že by soud městu nakonec obstavil mnohamiliardový majetek, jako se to stalo naposledy v Karlových Varech.
* Jak zatěžují sluch
Hlasitost vybraných zvuků
a lokalit (v decibelech)
Práh zvuku, slyšení 0
Šelest listí 10
Šum listí 20
Klidná zahrada 20
Ulice na tichém předměstí 30
Šepot 30
Ticho v obsazeném hledišti 35
Tlumený hovor 40
Malý šum v bytě 40
Obyčejný pouliční hluk 50
Televizor 55
Hlasitý hovor 60
Kvákání žáby 64
Hluk na Nuselském mostě 65
Klapání psacího stroje 70
Strojovna 70
Rušný hostinec 70
Potlesk v sále 70
ulice 5. května 75
Legerova 75
Čelakovského sady 75
Křik 80
Tunel metra 80
Hlučná reprodukovaná hudba 80
Kohoutí kokrhání 85
Motorová vozidla 90
Jedoucí vlak 90
Maximální hluk motorky 100
Přádelna 100
Pneumatická sbíječka 100
Kovárna kotlů 110
Diskotéka 110
Startující letadlo 120
Práh bolestivosti 130
Akustické trauma 140
Petardy 170
Výstřel z dětské pistolky 180
Zdroj: www.converter.cz, hlukové mapy Prahy
* Co snižuje hluk?
Kolik decibelů uberou
Zeleň max. 1
Zelená vlna max. 2
Projektování křižovatek max. 2
Omezení dopravy max. 3
Rychlostní limity max. 4
Nižší intenzita dopravy max. 5
Nízkohlučný povrch max. 10
Protihluková okna max. 10
Uspořádání místností max. 10
Čas. omezení dopravy max. 15
Protihlukové stěny max. 15
Orientace domu max. 20
Domy jako hluk. stěny max. 20
Tunely max. 30
* Vyplatí se?
Srovnání efektu a ceny
Tunely
účinek velmi dobrý
cena špatná
Protihlukové bariéry
účinek přijatelný
cena dobrá
Izolace fasád
účinek dobrý
cena dobrá
Speciální trasy pro kamiony
účinek přijatelný
cena dobrá
Zelená vlna
účinek přijatelný
cena dobrá
Nízkohlučné povrchy silnic
účinek přijatelný
cena dobrá
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, stupnice
špatné – přijatelné – dobré – velmi dobré
„Zpracovali jsme projekt protihlukových stěn. Jsou to ale občanské iniciativy, které řešení blokují.“ mluvčí magistrátu Jiří Wolf
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha
Autor:
* MAGDALENA NOVÁ