Jak levně a rychle ztišit magistrálu?

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha 10. března 2009

LIDÉ V. DOPRAVA Hluk podél Severojižní magistrály přinutil místní obyvatele, aby se obrátili na soud. Před rokem vyhráli, jenže s frekventovanou silnicí se nic nestalo. Od 14. března se zúží aspoň Legerova ulice, to ale lidem za Nuselským mostem nepomůže. Právě naopak.

Praha – Končila šedesátá léta a pod okny domu v ulici 5. května, kam se nastěhoval Zdeněk Synáč, řádili jen fotbalisté a zahrádkáři. Odhadem tu vyloudili hluk do 30 decibelů.

O pár let později zprovoznili socialističtí inženýři Synáčovi za okny magistrálu. Aut po ní ještě nejezdilo tolik – i tak už ruch určitě překonal 50 decibelovou hranici.

Dnes žije rodina Synáčova u frekventované silnice dvaačtyřicátým rokem. Okolo domu zatím vyrostly kancelářské budovy a obchodní centra s parkovišti a Synáčovi mohou zapomenout, že vůbec mají okna.

Ztlumit téměř na polovic Po magistrále totiž projede denně kolem 97 tisíc aut, která do jejich protihlukových skel buší ve dne silou 70 a v noci 60 decibelů.

„Museli jsme to dát k soudu, protože se s námi z magistrátu po celou dobu nikdo nebavil. Teď usilujeme o jediné – aby město magistrálu ztišilo tak, jak mu to přikázal soudní verdikt z loňského roku,“ má jasno Zdeněk Synáč, který loni na konci ledna spolu s další tisícovkou obyvatel Michle jásal, když Městský soud Praze stroze nakázal: Omezte do roka hluk v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 po desáté hodině večer.

Limit magistrátu vyprší 14. března.

„Jenže za celý ten rok se nestalo vůbec nic!“ je popuzen Synáč.

Takovou výtku si nechce město nechat líbit. Prý se snažilo, ale sami starousedlíci jejich úsilí sabotovali.

„Zpracovali jsme projekt protihlukových stěn a na tuto investici bylo vydáno stavební povolení. Nestaví se proto, že se občanské iniciativy proti stavebnímu povolení odvolaly. Jsou to ony, kdo řešení blokuje,“ brání radnici její mluvčí JiříWolf. Jenže Synáč, který v ulici 5. května bydlí v osmém patře, namítá, že tak vysoko stěny nepomohou. „Principy fyziky jsou jasné – zvuk se šíří všemi směry,“ nadhodí Synáč.

Že jsou fyzikální zákony neúprosné, uznává i Rudolf Cholava, který tvoří v brněnském Centru dopravního výzkumu hlukové mapy i protihluková opatření.

„Ideální je částečně odklonit dopravu. Když klesne provoz na polovic, sníží se hluk o 3 decibely, když se sníží o 90 procent, je pokles o 10 decibelů,“ vysvětluje Cholava.

Jenže to nejde ze dne na den. Primátor Pavel Bém a jeho radní se taky dlouhá léta zaklínají městským a pražským okruhem, který by měl z centra odvést zbytečný provoz.

Zatím je třeba zklidnit silnici, jež protíná Prahu od severu k jihu, něčím rychlejším a lacinějším.

Cholava se přiklání k protihlukovým stěnám, ovšem sofistikovanějším – totiž lomeným a zaobleným.

„Jsou účinné a zabránily by šíření zvuku do vyšších pater,“ chválí zábrany, jaké už teď fungují třeba v Řepích, kde auta jezdí téměř uzavřena v tunelu z tvrzeného skla.

„Jen ať platí pokutu!“ Jenže i to je údajně pro Prahu příliš drahé. Přitom speciální okna zdejším lidem nepomohla a nízkohlučné povrchy silnic se sem nehodí.

„Protože se s námi nikdo nebaví, znovu jsme se obrátili na soud. Jen ať Praha platí citelné pokuty!“ přeje si zoufale Zdeněk Synáč.

I když se totiž Praha proti příkrému rozsudku dovolala, musí se s verdiktem městského soudu vypořádat. Jinak bude platit až stotisícové pokuty. A dojít může i na nejhorší – že by soud městu nakonec obstavil mnohamiliardový majetek, jako se to stalo naposledy v Karlových Varech.

* Jak zatěžují sluch

Hlasitost vybraných zvuků

a lokalit (v decibelech)

Práh zvuku, slyšení 0

Šelest listí 10

Šum listí 20

Klidná zahrada 20

Ulice na tichém předměstí 30

Šepot 30

Ticho v obsazeném hledišti 35

Tlumený hovor 40

Malý šum v bytě 40

Obyčejný pouliční hluk 50

Televizor 55

Hlasitý hovor 60

Kvákání žáby 64

Hluk na Nuselském mostě 65

Klapání psacího stroje 70

Strojovna 70

Rušný hostinec 70

Potlesk v sále 70

ulice 5. května 75

Legerova 75

Čelakovského sady 75

Křik 80

Tunel metra 80

Hlučná reprodukovaná hudba 80

Kohoutí kokrhání 85

Motorová vozidla 90

Jedoucí vlak 90

Maximální hluk motorky 100

Přádelna 100

Pneumatická sbíječka 100

Kovárna kotlů 110

Diskotéka 110

Startující letadlo 120

Práh bolestivosti 130

Akustické trauma 140

Petardy 170

Výstřel z dětské pistolky 180

Zdroj: www.converter.cz, hlukové mapy Prahy

* Co snižuje hluk?

Kolik decibelů uberou

Zeleň max. 1

Zelená vlna max. 2

Projektování křižovatek max. 2

Omezení dopravy max. 3

Rychlostní limity max. 4

Nižší intenzita dopravy max. 5

Nízkohlučný povrch max. 10

Protihluková okna max. 10

Uspořádání místností max. 10

Čas. omezení dopravy max. 15

Protihlukové stěny max. 15

Orientace domu max. 20

Domy jako hluk. stěny max. 20

Tunely max. 30

* Vyplatí se?

Srovnání efektu a ceny

Tunely

účinek velmi dobrý

cena špatná

Protihlukové bariéry

účinek přijatelný

cena dobrá

Izolace fasád

účinek dobrý

cena dobrá

Speciální trasy pro kamiony

účinek přijatelný

cena dobrá

Zelená vlna

účinek přijatelný

cena dobrá

Nízkohlučné povrchy silnic

účinek přijatelný

cena dobrá

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, stupnice

špatné – přijatelné – dobré – velmi dobré

„Zpracovali jsme projekt protihlukových stěn. Jsou to ale občanské iniciativy, které řešení blokují.“ mluvčí magistrátu Jiří Wolf

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha
Autor:

* MAGDALENA NOVÁ

Zanechat komentář